Användningstips
Innan du börjar
Innan din dagsaktivitet, starta din Contact GPS utomhus med fri sikt mot himlen. Lägg enheten stilla på ett plant underlag. På detta sätt kommer enheten att så snabbt som möjligt hitta sin position med hjälp av de satelliter som den hittar. Vänta tills du får in den första positionen från enheten i Contact GPS appen. Detta tar normalt 3-5 minuter.
Placera sändaren rätt
Du kan förbättra prestandan på din Contact GPS genom att placera den så bra som möjligt. Enheten använder GPS-teknik som är beroende av bra GPS-mottagning. Genom att placera sändaren så högt som möjligt och inte ha saker ovanför som stör mottagningen mot satelliterna så garanteras bästa möjliga funktion. Har du din Contact GPS i en ryggsäck, lägg den gärna i ett fack längst upp. Använder du enheten på en jakthund, placera den gärna i en väst på hunden istället för att använda den på ett halsband. På så vis får du både bättre mottagning och skyddar enheten.
Var förberedd
Om du håller på med en säsongsbetonad aktivitet kan det hända att din utrustning har legat oanvänd sedan förra säsongen. Ta dig tid att prova din utrustning några dagar innan säsongen börjar. Kanske behöver SIM-kortet fyllas på med pengar, eller det kanske tillkommit nya funktioner i webbappen som du inte känner till.
Frågor och svar
I vilka spårlägen går det att använda "Ring-och-lyssna"-funktionen?
"Ring-och-lyssna"-funktionen kan användas i Tracking - Fast och i Security - Guard när larm är utlöst.
Hur ändrar man APN?
Stäng av enheten och skicka sedan ett SMS till enhetens telefonummer enligt följande:
APN online.telia.se
Ersätt online.telia.se med din operatörs APN. Starta sedan enheten och vänta ett par minuter så skall du få följande SMS som svar:
Enhetsnamn, APN: online.telia.se - Please restart!
Starta om enheten för att aktivera ändringen.
För att återställa APN-inställningen till fabriksläge (automatisk APN-inställning) skickar du följande SMS till enheten:
USE INT
Hur aktiverar man roaming (för användning i utlandet)?
Om du använder ett Telia kontantkort i din enhet måste detta registreras hos Telia för att fungera i utlandet. Använd länken nedan för att registrera ditt kontantkortsabonnemang.
Varför uppdateras inte saldot när jag har laddat kontantkortet?
Contact GPS enheten uppdaterar saldo med jämna mellanrum och det han ta en stund innan detta sker. Tänk på att enheten måste vara igång för att saldot skall uppdateras i appen.
Observera att saldot inte kommer att visas om du manuellt har ändrat APN-inställningen för enheten.
Hur lägger man till vänner i appen?
Börja med att skicka en vänförfrågan genom att söka på din väns e-postadress eller telefonnummer.
Din vän måste sedan acceptera förfrågan för att ni skall kunna dela kartposition.
Hur delar jag min enhets position med min vän?
Hur förnyar jag mitt abonnnemang / betalar årsavgiften?
Du förlänger ditt abonnemang enklast genom att logga in på abonnemangssidan www.contactgps.se Klicka på länken "förnya ditt abonnemang" och följ instruktionerna.
Varför försvinner det 15 kr varje månad från mitt Telia kontantkort utan att jag använder enheten?
Sedan 2019-10-01 tar Telia ut en månadskostnad på kontantkort om du inte har en aktiv laddningsperiod. Läs mer på www.telia.se
Varför stämmer inte delade positioner från mina vänner?
Din och dina vänners aktuella position delas från appen så länge appen är aktiv. När appen stängs ned kommer aktuell position inte att uppdateras förrens appen startas igen.